1396/06/28 | عضویت | ورود | ارتباط با ما | در باره ما | بازار تئاتر      
 
   
 
 
  چاپ     پسندیده شده:(0 )   تعداد بازدید :(31 )
“آینه هاى روبرو” نمایشی از زنان بی پناه و ابرقهرمان ها

نمایش “آینه هاى روبرو” عاشقانه ترین اثر بهرام بیضایی[۱] نمایشنامه‌نویس، فیلمساز و پژوهشگر سرشناس ایرانی و تازه ترین کار نمایشى محمد رحمانیان که این روزها به روى صحنه است به موضوع زن و اجتماع پرداخته با روایتی جالب از ظلم هایى که در دهه ۵٠ در ایران به ناروا بر زن وارد می شود.




نویسنده: جانان فرزان در ۱۶ شهریور ۱۳۹۶

نمایش “آینه هاى روبرو” عاشقانه ترین اثر بهرام بیضایی نمایشنامه‌نویس، فیلمساز و پژوهشگر سرشناس ایرانی و تازه ترین کار نمایشى محمد رحمانیان که این روزها به روى صحنه رفته است.
موضوع و ژانر نمایش

نمایش در موضوع زن و اجتماع است.  ظلم هایى که به ناروا بر زن از طرف جامعه زن ستیز دهه ۵٠ ایران وارد می شود، نادیده گرفته شدن حقوق زن و حق کُشی هایی که از طرف مردان در آن دوران بر زن وارد شده  در آینه هاى روبرو به نمایش در آمده است.

 نمایش اقتباسى از رمان آینه هاى روبرو نوشته بهرام بیضایى است که ملقب به شکسپیر ایران و استاد درام نویسی شده است. ژانر نمایش درام اجتماعى عاشقانه است که بخش دراماتیزه شده آن پررنگ تر از سایر قسمت ها رخ نمایى می کند.

داستان نمایش از هجوم به قلعه خاموشان آغاز می شود، زنى که در گیر و دار این حملات به شدت آسیب می بیند و به کافه اى پناه می برد و گفتگوها از همین نقطه آغاز می شود.
بازیگران نمایش

محمد رحمانیان کارگردان چیره دست تئاتر و تلویزیون در تازه ترین اثر فیلم- نمایشى خود انبوهى از بازیگران تئاتر و سینما را وارد صحنه  می کند.

تعدد بازیگران بنام این کار از عمده دلایلی است که مخاطب را به سالن اصلى تالار وحدت می کشاند.

از جمله این بازیگران می توان به افراد زیر اشاره کرد که بازیگران فیلم هستند:

سیامک اطلسی، پرویز پور حسینی، داریوش ارجمند، بهزاد فراهانی، رضا بابک، فهیمه رحیم نیا، علیرضا مجلل، داوود فتحعلی بیگی، مجید مظفری، علی عمرانی، حمید امجد، هومن برق نورد، شقایق فراهانی، مهران احمدی، افشین هاشمی، هدایت هاشمی، علی سلیمانی، قربان نجفی

و اینها که بازیگران تئاترند:

حبیب رضایی، بهنوش طباطبایی، احسان کرمی، رویا بختیاری،علی تاجمیر، یاسر خاسب و…. رویا تیموریان

و البته صدای پرویز پرستویی و  امین تارخ هم در نمایش شنیده می شود.

یکی از بازیگران اصلی نمایش بهنوش طباطبایى است که همچون قبل به بازى نه چندان قوى خود  بر صحنه تئاتر ادامه  می دهد. او  که در سینما شاید نقش هاى تاثیرگذارترى ایفا کند، در این نمایش هم نقشى تکراری و نه چندان تاثیر گذار ایفا می کند.

و اما نقش رو به روى بهنوش طباطبایی، حبیب رضایى با سابقه اى درخشان این بار هم بر صحنه می درخشد.

در انتهاى داستان با اصافه شدن رویا تیموریان گرما و لذت دیدن نمایش دو چندان می شود، زن آرام کافه دار که سیاست هاى خاص خود را براى نجات از اوضاع موجود دارد.
کارگردانی و دو بخش مجزاى صحنه اى و پرده اى

نمایش شامل دو بخش مجزاى صحنه اى و پرده اى است؛ دکوپاژى که رحمانیان به آن دست زده تلفیقى از فیلم و تئاتر است،به گونه اى که همزمان بازیگران در فیلم و در تئاتر به ایفاى نقش می پردازند.

در قیاس بخش سینمایى با صحنه اى، رحمانیان در بخش دوم قدرت بیشترى دارد و به نظر می رسد در تئاتر به پختگى و تبحر بیشترى رسیده است .

در “آینه های روبرو” بازگشت ها به عقب بسیار دقیق و منظم است و با وجود جذابیت هاى نمایشى و داستانى بیننده دچار سردر گمى نمی شود و با داستان به جلو کشیده می شود.

آغاز تا میانه نمایش سیر صعودى و فرودى دارد که به چشم مخاطب فرصت تحلیل می دهد و بعد از یک ساعت نمایش آنتراکت ده دقیقه اى داده می شود و حضار از سالن خارج می شوند براى استراحت و مجدد باز می گردند، اما این بار نیمه دوم داستان روند نمایش کاملا متفاوت از نیمه اول با ریتم بسیار تند و صعودى (تا انتها)جلو می رود.

انتهاى داستان مخاطب را شگفت زده می کند.در پایان معادلاتى که بیننده براى خود در ذهن تجسم کرده کاملا به هم می خورد و شگفتانه است و این اتفاق از اعجاب قلم نویسنده توانا بهرام بیضایی است.

معضلات اجتماعى که در داستان بیان می شود ظلم هاییست که بر مردم و ملت ستمدیده ایران وارد شده است؛  ظلم هایی که  از طرف اقشار داراى قدرت جامعه و بالادست بر قشر آسیب پذیر بالاخص زنان مطرح می شود.

زن در پى احقاق حق برادر خود تن به کارى می دهد که تمام هویت او را مورد خدشه قرار می دهد و از مهم ترین آسیب هایی است که بر روح و جسم او وارد می شود.

در نهایت هم برادرش را از او می گیرند و و به ناحق و در پى سیاست هایی که در آن دوران از طرف نظامیان طاغوتى اعمال می شد،اعدام می شود.

مردى که با وى قول و قرار ازدواج گذاشته ، بعد از مدتى دختر را رها کرده و این، یکى از ظلمه ایی است که به ناروا بر پیکره اصلى زندگى و مهم تر

از آن بر روح دختر وارد می آید.

در ادامه زندگى زن و در روند داستان، زندگى او از تمام خانواده و خانه پدرى اش جدا می ماند و باز هم ظلم بزرگى که از جنبه زندگى خصوصى و حریم امن خانه به او وارد می شود که از وى تتمه هستى و هویتش را می گیرند و روانه خیابان و درگیر درندگى جامعه می شود.

در خلال همین ماجراها و بعد از حمله به قلعه خاموشان که حالا پناه و مامن ناخواسته براى زن شده است، او با مردى مواجه می شود که به چهره ابر قهرمان ، تمام ظلم هاى مردان را یک تنه به جان می خرد و متحمل مجازات می شود و در صدد جبران ناحقى ها بر می آید و از اینجا به بعد جنبه دراماتیک داستان پررنگ می گردد.

در انتها ابر قهرمان اوضاع را سامان می دهد و آشفتگى ها را سامان می بخشد اما سوال مهمى که در ذهن روشن می شود این است که:آیا روح زن ترمیم می شود؟
نظر مخاطبین

اکثر مخاطبین تئاتربین در مواجهه با این اتفاق که به تازگى بر صحنه  با آن روبرو شده اند، در ابتدا نامانوس هستند و گویى انتظار دیدن بخش هاى ضبط شده را نداشتند و در نهایت رضایت چندانى از بخش هاى فیلمى ندارند.

مهمترین و بیشترین اعتراض ها به سمت بخش مالى و قیمت بسیار بالاى بلیت ها نشانه رفته است که در قبال نمایشى از پیش ضبط شده و بدون حضور زنده بازیگران این هزینه هنگفت براى ردیف هاى جلویی بسیار نامعقول و دور از انصاف است و این دلیل اصلى دور ماندن قشر دانشجو از سالن هاى تئاتر است.

 

این نمایش که تهیه کننده اجرایی آن آزیتا موگویی است تا ١۵ شهریور در تالار وحدت اجرا می شود.

 


 
   
منبع : بازار تئاتر
تاریخ : (16,شهریور,1396)
ارسال شده توسط : علی صادقی خواه
 
کلمات کلیدی :
نظر کاربران    
ایمیل :
متن پیام :  
 
  تمامی حقوق این سایت متعلق به بازار تئاتر می باشد  
  ایده وطرح از Ali Sadeghikhah
اجرا و پشتیبانی توسط MRT  & DIAMOND