1396/08/28 | عضویت | ورود | ارتباط با ما | در باره ما | بازار تئاتر      
 
   
 
 
  چاپ     پسندیده شده:(0 )   تعداد بازدید :(34 )
الیور می فروشیم، فقط 3 پوند!



نمایش موزیکال الیور به کارگردانی حسین پارسایی به  روزهای اجرا  نزدیک می شود.

این روزها در بالاترین طبقه تالار وحدت؛ در تالار آیینه؛ گروه حرکت  نمایش موزیکال الیور توئیست در کنار بازیگران اصلی این نمایش در حال تمرین هستند.

گروه چهل نفره از زنان و مردان سیاه پوشی که تصویرشان در انعکاس آیینه ها بیشتر می شود و صدای ترانه های گروهی¬شان که در حال فرم گرفتن و قلم خوردن و نهایی شدن است، بین دیوارهای محل تمرین می پیچد تا به شاهکار همیشه تازه و شنیدنی چارلز دیکنز جان بدهد.اثر کلاسیکی که قرار است برای اولین بار در ایران به شکلی از تاتر موزیکالی در بیاید و بعد از ۱۸۰سال که از نوشتن این رمان می گذرد با کارگردانی حسین پارسایی روی صحنه تالار وحدت برود.

تیاتری که پارسایی با اقتباس از نسخه  موزیکال "کارول رید" از رمان "چارلز دیکنز "در آذر و دی ماه امسال با حضور بازيگراني  چون نوید محمد زاده ،مهناز افشار، آتیلا پسیانی، هوتن شکیبا، داریوش موفق، کاوه آهنین¬جان و تعداد بسیاری از هنرمندان و هنرجویان نوجوان روی صحنه خواهد برد. آن چه در ادامه می خوانید روایتی مختصر از پشت صحنه تمرین¬های این تیاتر موزیکال است.

گروه حرکت در کنار بازیگران

گروه حرکت تیاتر موزیکال الیور توئیست که به سرپرستی "علی براتی"  بیش از ۴ماه و نزدیک به ۶۰جلسه است، در حال تمرین هستند آخرین تمرین های خود را زیر نظرحسین پارسایی و گروه کارگردانی پی می گیرند.این گروه نزدیک به ۴۰زن و مرد هستند که  طی فراخوانی که ماه ها قبل داده شده از میان دانشجویان و بازیگران تیاتر انتخاب شده اند و در کنار بازیگران حرفه ای به ایفای نقش های خود می پردازند. 

 

دیالوگ های موزون روی خط موسیقی

در یکی از صحنه هایی که  گروه در حال تمرین آن است، آقای بامبل( که نقش او را امیرکاوه آهنین جان بازی می کند) الیور توئیست را  با چشمان پر از شوق زندگی اش که زیر سایه فقر به شهر مخوف لندن نگاه می کند به میانه صحنه پرتاب می کند.

" آهاااای یه پسر می فروشم

ساکت و آروم و بی دردسر

تنها یه پسر

بی پدر"

دیالوگ های موزون شده این تاتر با صدای پر ابهت آهنین جان و بازی درخشانش در میان صحنه می پیچد.

حسین پارسایی درباره دکورهای در دست ساخت و عظیم شهر لندن که قرار است در میان آن ها این صحنه ها اجرا شود برای آن ها توضیح می دهد و بازیگران از میان خیابان¬هایی که حالا راحت تر متصور می شوند، نوانخانه ای تاریک و مخوف و خانه هایی که قرار است در آن نقش هایشان را بازی کنند می گذرند و در میان همین صحنه خالی هم با بازی های دیدنی شان، نمایشی دیدنی تر را جان می دهند.

در گوشه ای از سالن گروه کارگردانی احمد سلیمانی، محمد رضا کوهستانی و اشکان خیل نژاد لحظه به لحظه دیالوگ ها ، بازی ها  و حتی خط مسیر نگاه های بازیگرها و گروه بزرگ حرکت را دنبال می کند و همزمان آخرین ریزه کاری ها را به متن و بازی ها و میزانسن ها اضافه و با مشورت گروه آنها را تصحیح می کنند.

احمد سلیمانی؛ دستیار کارگردان و مشاور اجرا، نمایشنامه بدست در میان گروه می چرخد و با خلق و خوی مهربانش از قالب این نقش به آن نقش می رود و همزمان گروه را برای ایفای نقش¬هایشان راهنمایی وهماهنگ می کند.

بازیگرهای نوجوان این کار محمد شاکری در نقش "داجر" و  دو بازیگر نقش" الیور" ایلیا نصرالهی و آرمان مرادی در میان بازی بزرگان می چرخند و جذاب ترین و اصلی ترین نقش های این نمایش  را جان می دهند.

نت های موسیقی لیونل بارت آهنگساز که با رهبری بردیا کیارس؛ در حال نهایی شدن است . الیور که در تابوت سیاه ناامیدی گرفتار شده با نوای فرشته گونه¬ای که  نمودی از مادر و پناه از دست رفته است بلند می شود و شروع به چرخیدن در میان دیوارهای سیاه سالن تمرین می کند و صدای کارگردان در فضا می پیچد که به بازیگر نقش مقابل الیور می گوید به او پرواز را یاد بده... پرواز!

و او الیور را می چرخاند و الیور با چشمانی که برق امید دوباره در آنها افتاده در هوا چرخ میزند و همزمان سطر سطر قصه رمان دیکنز که ۱۸۰سال پیش نوشته شده با او به پرواز در می آیند.

نقش ها یک به یک بازی می شوند و در یک همکاری جمعی میزانس ها و دیالوگ ها شکل نهایی به خود می گیرند.

نمایش صحنه به صحنه رنگ و نور و موسیقی و شعر و ترانه موزیکال الیور توئیست می¬گیرد.

هوتن شکیبا در نقش فاگین معروف که بچه¬های یتیم خیابانی را به جیب¬بری و دزدی وادار می کرد لباس های نمایش برای پرو و اندازه¬ گیری آخر پوشیده و آماده تمرین می شود. الیور در جلوی گروه عزادار رژه می رود آقای بامبل در تلاش است تا الیور را به فروش برساند. سوربری که نقش او را داریوش موفق بازی می کند با حالتی نامتعادل در تابوت دراز می کشد، الیور فرار می کند، همسر آقای بامبل گردنبد مادر الیور را در دست هایش می چرخاند، بران لو؛ الیور بیهوش را به خانه می برد و

مهناز افشار بازیگر نقش نانسی در معرض تهدید بیل سایکس گرفتار می¬شود.

گروه نمایش از ساعت ۱۴در گروه های ۲و ۳یا ۴نفره تقسیم شده اند و به نوبت صحنه هایی را که در آن ها حضور داشته اند تمرین کرده اند. کم کم به ساعت های ده شب که نزدیک می شویم تعدادشان کمتر می شود اما بازیگرانی هم تازه از راه می رسند و مشغول تمرین می شوند و این یکی از روزهای تمرین و پشت صحنه تیاتری است که حسین پارسایی بعد از سال ها تجربه و برای ادای دین به سینمای موزیکال در تکاپو است، نمایشی پر هیاهو و داستانی همیشه شنیدنی و خواندنی و البته این بار دیدنی تر چون از جنس تاتر خودمان است نه ترجمه ای از تاتر و فیلم های دیگری که بارها ساخته شده است.

تمرین که تمام می شود، شب به تمامی شروع شده و هیاهو، شلوغی های شهر،  بوق ماشین ها و فریاد آدم ها در تاریکی کم و کمتر شده اما صدای شمارش معکوس برای روی صحنه رفتن تیاتر موزیکال الیور نه تنها در میان گروه ۱۵۰نفره این نمایش که در میان دوست داران چارلز دیکنز و بسیاری از کسانی که  انتظار دیدن نسخه ای ایرانی و موزیکال آن را می کشند بلند و پر هیجان تر شنیده می شود.

 
   
منبع : باشگاه خبرنگاران جوان
تاریخ : Nov 1 2017 12:00AM
ارسال شده توسط : علی صادقی خواه
 
کلمات کلیدی :
نظر کاربران    
ایمیل :
متن پیام :  
 
  تمامی حقوق این سایت متعلق به بازار تئاتر می باشد  
  ایده وطرح از Ali Sadeghikhah
اجرا و پشتیبانی توسط MRT  & DIAMOND